Hevoset.com - Keskustelu: tj: sph-ori Tuulentuvan Vauri - Hevoset.com - Keskustelu

Siirry

Vanha suomennos, pelit ja galleria palaavat kyllä. Älkää huoliko :)
Ulkoasu on muuttunut, lisää aiheesta Palaute-alueella.
  • (2 sivua)
  • +
  • 1
  • 2
  • Et voi aloittaa uutta aihetta
  • Et voi vastata tähän aiheeseen

tj: sph-ori Tuulentuvan Vauri ei enää tarjolla.

#1 Jäsen ei ole paikalla   Sinnu 

• Sinnu
  • PipPipPipPipPip
  • Ryhmä: Jäsen

Lähetetty 17.07.2009 - 21:04

hann-t Délicieuse Brandy ~ m, 163cm, estepainotteinen. Blutvoll Miédern GER x Obsession
hann-t Gracita Dango ~ trn, 165cm, estepainotteinen. Lust In Motion GER x Medeia GR
hann-t KO Tequila Erotic ~ m, 172cm, estepainotteinen. RR Loopsfell x Together Panthera 47H
hann-t Rowandell Heaven ~ km, 169cm, estepainotteinen. Russian Champagne x Shadowkiss
fwb-t Ariel WK ~ km, 161cm, estepainotteinen. Scan Pringe x Glenda
fwb-t Grace Sky ~ KTK-I, trn, 166cm, estepainotteinen. Small Beer of Cloud 9 x Gracita Dango
fwb-t Hawa Mistmist ~ KTK-II, trn, 168cm, estepainotteinen. Fantastico W x Pinny Bubble W
fwb-t Jamaica Sky ~ KTK-III, rt, 165cm, estepainotteinen. Fitness Honougree LIM xx x Honor Reverie
fwb-t Notting Hill Sky ~ prt, 165cm, estepainotteinen. Silent's Reflection x Jamaica Sky
fwb-t Queen's Escapist ~ rnkm, 165cm, estepainotteinen. Rainy Stormy Day x Ruskan Anastacia
fwb-t Romera Kite ~ rt, 163cm, estepainotteinen. Hawa Roam Around x Pinny Bubble W
fwb-t Talk To Sky ~ prn, 168cm, estepainotteinen. Fantastico W x Neon Lights' Glow
holst-t Neon Lights' Glow ~ trn, 166cm, estepainotteinen. Let's Rolling x Embrace B
bwp-t OHL Kitthoge Karalee ~ rnkm, 167cm, estepainotteinen. Utopie Roussillon x Savage Mornington

xx-t Coolmore Catma ~ prn, 166cm, kenttäpainotteinen. Coolmore Dennis xx x Coolmore Suivant xx
fwb-t Cheetah Sky ~ rnkm, 162cm, kenttäpainotteinen. Eloquent Bridegroom x Ariel WK
fwb-t Lutz Sky ~ trn, 166cm, kenttäpainotteinen. Chase Dango x Social Butterfly '13

fwb-t HRV Catfight ~ m, 174cm, koulupainotteinen. Sab's Gefragt x Prista Ceron
fwb-t HRV Sweetheart ~ prn, 163cm, koulupainotteinen. Silent's Reflection x OHL Malibu Morphine
fwb-t Isabella Dango ~ trn, 166cm, koulupainotteinen. Lust In Motion GER x Beverly Dango GB
fwb-t Koivulehdon Gretta ~ KTK-II, trn, 167cm, koulupainotteinen. Dumbom Eljas SWE x Burberry CR
fwb-t Koivulehdon Kiara ~ rn, 164cm, koulupainotteinen. Koivulehdon Kasimir x Koivulehdon Jade
fwb-t North's Bohemian Kiss ~ rn, 165cm, koulupainotteinen. Chimon Cash x Lady Rosenred
fwb-t Rowandell Daydream ~ rt, 170cm, koulupainotteinen. Severe Amorist x Keine Lust
hann-t Prista Ceron ~ KTK-II, prn, 175cm, koulupainotteinen. Cheronimo II x Defilla Kry
sf-t OHL Douceur De Vivre ~ rn, 162cm, koulupainotteinen. Viennese Waltz x Twelfth Night

Oritalli

fwb-o Délicieuse Salvador Dali ~ KTK-I, trn, 158cm, estepainotteinen. Skilfull xx x Playdonna
fwb-o Fordeno Kite ~ KTK-III, trn, 168cm, estepainotteinen. Deen's Royal Highness x For Fun
old-o Sab's Dark Side ~ KTK-I, mrn, 165cm, estepainotteinen. Sab's Oscar x Sab's Diane (om. Mitchie)
holst-o Verdeffo ~ mkm, 170cm, estepainotteinen. Verde Nott x Chanelle R
kwpn-o Carcas Questo ~ trn, 166cm, jalostuskäytössä. Chadass x Quenetta (toinen omistaja Mitchie)
kwpn-o Darco D ~ KTK-II, m, 167cm, estepainotteinen. Jacatto D x Aginda D

fwb-o Pedegrin Sky ~ KTK-I, rt, 167cm, kenttäpainotteinen. Wings' Wonderfly x Koivulehdon Gretta
fwb-o Manhattan END ~ KTK-I, rt, 165cm, kenttäpainotteinen. Bloody Circus x Haggenhof Mishey
old-o Sab's Gefragt ~ KTK-I, trn, 171cm, kenttäpainotteinen. Sab's Dalsen x Sab's Elya
xx-o Fitness Honougree LIM ~ KTK-I, trn, 165cm, kenttäpainotteinen. Honour Degree xx x Fiona xx

fwb-o HRV Frostico ~ prn, 163cm, koulupainotteinen. Fantastico W x Liv's Frostie
fwb-o Karev Sky ~ KTK-I, tprn, 166cm, koulupainotteinen. Fordeno Kite x HRV Sweetheart
fwb-o Tantor Sky ~ prn, 175cm, koulupainotteinen. Cavalier x Prista Ceron
hann-o Odorwood Chiron ~ KTK-I, tprn, 166cm, koulupainotteinen. Amery Benton GER x Broadway Chloe BRD
hann-o Tovall ~ KTK-II, m, 167cm, koulupainotteinen. Caesar x Thovel

Nuorten talli
fwb-t Midnight Sky ~ prn, ~166cm, estevarsa. Fordeno Kite x HRV Eternity Blind
fwb-t Blazing Sky ~ m, ~168cm, estevarsa. Darco D x Rowandell Heaven

Sinnu on muokannut viestiä: 30.04.2010 - 20:00

love is our resistance
0

#2 Jäsen ei ole paikalla   Bam 

• Spookymummo
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 17.07.2009 - 22:13

Pesunkestävä suomenhevoskasvattaja ilmoittautuu o/

Lähdetään nyt sitten vaikka tästä suku asiasta. Itse suosin vaihtelevasti erilaisia sukulinjoja. Tykkään jossain määrin siitä, että suku on joko suosimiani, tai sitten vähemmän yleisiä nimiä. Ei siis näiden sekoituksia. Mutta en ole turhan tarkka tuon seikan suhteen ja pääasiassa yritän huomata tämän omassa kasvatuksessani käyttämällä vaihtelevasti erilaisia sukulinjoja. Silloin kun yleiset linjat näyttävät olevan in, keskityn itse tuomaan mukaan vähän harvinaisempaa ja taas päinvastoin.
Itselläni on paha tapa suosia omia kasvattejani suvuissa, joskin tässä on se poikkeus suomenhevosten osalta, etteivät nuo ole koskaan olleet mitään kovin suosittua kansaa nämä Harhapolkulaiset, joten on vaikea löytää omia kasvattilinjoja mistään. Sukulinjat joita arvostan ovat esimerkiksi Sadepisaran, Hawan, vanhemmat Orapihlajat sekä muutamat muut yksittäiset hevoset. Vastapainoksi noukin sekaan myös evm-sukuisia hevosia, sekä omia tuonteja että muiden kasvatteja jotta tuo aiemmin mainitsemani tasapaino säilyy.
Mutta siis kyllä, haluan vaalia ja vaalin vanhoja linjoja, aina kun se vain on mahdollista.
Toki tuolla suvun ulkoisella olemuksellakin on hivenen merkitystä, tasainen tai melkein tasainen suku näyttää paremmalta ja sitä on helpompi käsitellä. Pääasiassa tässä siis tuo käytännöllisyys merkitsee. Missään tapauksessa en kuitenkaan lähtisi olemassa olleita / olevia hevosia pudottamaan pois suvusta, hell no ! Enkä myöskään osta hevosia joille on selvästi näin tehty. Sen sijaan tietyissä tapauksissa voin evm-sukua vähän vähentää, mutta silloinkin annan kasvatin ostajalle mahdollisuuden saada myös tämä loppu suku.

Tammoilleni valitsen useinkin nykyään omia orejani, ja paljonhan nämä valinnat ovat tammakohtaisia. Tiettyjen kanssa olen tarkka suvusta, kun taas toisien kanssa siitä elämänkokemuksesta; varsanäytöistä ja kilpailutuloksista.
Omien hevosostosteni suhteen olen melkoisenkin tarkka. Rakastan piensuokkeja ja erikoisempia värejä, mutta varsinkin jälkimmäisen suhteen on useinkin olemassa vapaus muuttaa sitä. Nimi on myös tärkeä seikka, johon saatan kiinnittää paljonkin huomiota. Sen täytyy olla tarttuva, helppo muistaa ja, no kaiken kaikkiaan mieleinen. Hevoskatraastani kuitenkin voi huomata etteivät tavalliset Jutat ja Matit oikein iske, vaan arvostan mielikuvituksen käyttöä nimien suhteen.

Ja ah, minulla on yksi ravuri suokki, joskin herra on jo eläkkeellä, sääli ,__,
Mutta siis, minulle menee kyllä ihan kaikki. Joskaan tuskin tulen ikinä suomenputtea westernissä tms. käyttämään. Mutta ravit, valjakko, perusjutut, työsuunta..... nämä menee. Kuitenkin näiden erikoisempien suhteen saisi mielellään olla myös sitä näyttöä vanhempien taidoista, oli se sitten keksittyä tai oikeasti ansaittua. Yksi työlinjainenhan minulta myös löytyy. Ja näitä lisää, varsinkin päteville ravureille olisi minun suunnaltani kysyntää (varsinkin kun olisi vielä kilpailuja!).
So go ahead and cry, go ahead believe that you are right.
To keep away the dark, to help you sleep tonight.

0

#3 Jäsen ei ole paikalla   Anky 

• ankypancake
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 17.07.2009 - 22:43

En varsinainen suomenhevoskasvattaja ole mutta tohon sukuhommaan vastaan sen verran että mulla ei ole mitään 'vanhan linjan sh-kopukoita' vastaan, mutta hyvin moni vanhalinjainen on aika yleinen suvultaan ja se ei oo kauheen kiva. Semmoset vanhat suvut mitkä ei oo kauheen yleisiä, on kivoja. Yleiset suvutkin menee joo, mutku suokkipiirit on nii pienet että kaikki on kohta sukua toisilleen. :'D Näin 'ulkopuolisen' silmistä katsottuna.
Not letting you win
won't satisfy me
I'll teach you about loss
0

#4 Jäsen ei ole paikalla   Bam 

• Spookymummo
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 17.07.2009 - 23:08

Anky, pakko tuohon kommentoida että tuo noiden vanhan linjan suokkien suosio tekee semmosita aaltoliikettä, etten juuri näe sukusiittoisuuden vaaraa. Yhtenäpäivänä ne ovat in, seuraavana taas eivät. Varsinkin kun nyt on varsin pitkään ollut semmoinen suuntaus, että porukka arvostaa enemmän harvinaisempia sukuja ja tuontiponeja, niin tälläkin hetkellä melko harvoin törmää enää noihin ennen niin yleisiin linjoihin.
So go ahead and cry, go ahead believe that you are right.
To keep away the dark, to help you sleep tonight.

0

#5 Jäsen ei ole paikalla   felissa 

• Jäsen
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 17.07.2009 - 23:48

Mulla tuskin riittää aivot tällä hetkellä tälläseen keskusteluun, mut yritetääs. Karnevaalissa on suokkeja kasvatettu nyt joku kaks ja puol vuotta, alkuaikoina suvut on ollu niin päin sanonko mitä että nyt ihan itkettää. Nykypäivänä niitten pitäis olla ihan kunnossa, ainaki oon tehny kaikkeni.

Koko Karniksen kasvatustyöhän lähti kolmesta tuontisukusesta suokista (Rakkauden Ilmalaiva, Joulun Sankaritar ja Huipullinen Raksu) joita oon yrittäny nyt bongailla ja haalia uusienkin varsojen sukuihin (melko heikoin tuloksin). Itseasiassa mulla on melko ikävä niitä aikoja kun kaikilla hevosilla oli korkeintaan kaks polvea sukua, ja sit kun sai kolme tai enemmänkin jonkun varsan sukuun niin tunsi itsensä sankariks. Sama asia jos sai talliin jonkun feimikasvattajan varsan, silloin sai leijua monta päivää taivaassa.

Yleiset suvut tuottavat välillä toki hankaluuksia mutta ainakaan mulla ei ole ikinä ollut sellasta tammaa jolle ei mitään oria muka löydy, sukujen pätkimisen vois toki luokitella jo ongelmaks. Välinpitämättömyys ja muu vastaava ei mielestäni oikein sovi kasvattajalle, vaikka kyse onkin tietysti vain vihkohevosista. On ihmisiä jotka haluavat ihan tosissaan suokkeja (tai mitä tahansa muutakin rotua) kasvattaa jolloin sisäsiittoiset varsat sotkee aika pahasti. Jokaisen oma asiahan se tietysti on, että mitä tekee ja minkä katsoo hyväksi tai pahaksi.

Tällä hetkellä mulla on lyhyet tuontisuvut tai muuten vaan lyhyet suvut suosiossa. Pitkät suvut joista löytyy jokaista mahdollista tunnettua oria eivät tällä hetkellä ainakaan innosta, tokihan niitäkin on pienesti löydyttävä mutta rajansa kaikella ;) Kuten aikaisemmin sanoin, Rakkauden Ilmalaivaa ja Joulun Sankaritarta haluaisin näihin uusiin, sen verran tärkeitä ja ihan hienojakin hevosia alkuajoilta. Pervo-Erkki, Alaksolee ja muut kestosuosikit löytyy muutaman hevosen suvusta mutta niiden astuttamista oon lykännyt siihen että tunnetut tulee taas muotiin. Niin se tuppaa täällä menemään, mutta hyvähän se toisaalta vaan on.

Suvun epätasaisuudella ei sinänsä ole mitään väliä, ei se vaikuta yhtään mihinkään vaikka ori olisi yksipolvinen ja tamma viisipolvinen. Tälläisiä hevosia en tosin ensimmäiseksi lähtisi astuttamaan, mutta jos ostaessa varsa on muuten kaikinpuolin kiva ja suvussa on kivoja nimiä niin epätasaisuus ei ole mikään este. Perusratsujen lisäksi multa löytyy yks työlinjainen (Orjaruususta tietty ;)) mutta jotain hyvää ravuria tekis mieli. Sellasta ravisukusta tosin ei täältä taida löytyä jonka vanhemmatkin tai vanhempienvanhemmat ollu olemassa. Vois joskus kaavailla useampaakin ravuria Karnevaalin joukkoihin, en vaan tiedä uskaltaako jos ei varsoille ole kiinnostusta.

Äöö, tuntuu että oon kirjotellu ihan jotain muuta kun alotusviestissä ollut puhe. Oon niin ihastunut tummanpunarautiaisiin että niitä taitaa suurin osa suokeista olla, suunnitelmissa ois tosin musta ori hankkia sekä joku rautiaankimo kun toi yks ja ainoo kuolee. Suku ei oo tärkein, mutta tärkeä silti, kyllä sitä aina ostaessa tulee kysyttyä. Nimi on tärkeysjärjestyksessä varmaankin ensimmäisenä, jos se ei natsaa niin jää koko hevonen ostamatta mut sehän varmaan on sama kaikilla. Mua harmittaa ihan hirveesti, kun Karniksen suokkivarsat vaan kasvaa ja kasvaa. Alussa ne oli jotain 140cm korkeita ja nyt piensuokitkin 147cm, mä tarvin pieniä tammoja ja jostain pieniä oreja astumaan ne ! :<

Mä en ehkä kuitenkaan ole oikea ihminen näistä puhumaan, pari vuotta kun suokkeja vasta kasvattanut, kokemusta ja tuntemusta melko vähän mutta jonkin verran jo kuitenkin. Tää tekstikin on jotain ihan päätöntä, tuun huomenna oikaisemaan kaikenlaiset virheet, mut nyt ei pysty keskittyä.
Ku pelkää vaan pahinta sitä saaki parasta
0

#6 Jäsen ei ole paikalla   Cindu 

• Jäsen
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 18.07.2009 - 11:11

Minäkin yritän jotain sepustaa tänne, hyvä aihe Sinnu!

Hyvä suomenhevossuku, sieltä ei sais löytyä hirveästi tuttuja nimiä, niitä on liikaa, sellaset hieman harvemmat suvut ja sitten hieman tutummat nimet, sellainen sekoitus on suoraan sanottuna mielestäni loistava. Ai mitäkö nimiä haluaisin..Hawan/Jein/Oikotien, kasvattien nimiä olisi mukava saada joukkon enemmänkin. Just nää ernu-ikat, pervo-erkki + muita tunnettuja yritän välttää, ernu-likkaa löytyy mulla jo suvusta pariltakin hevoselta. Eihän niissä mitään vikaa sinänsä ole, paitsi että niitä tuntuu löytyvän vähän mistä sattuu.

Symmetrinen tasaisuus, no ei ole todellakaan tärkein asia. En välitä onko isällä kolmi polvinen suku ja äitillä neljäpolvinen. Ei se sinänsä vaikuta, paitsi jotka haluavat varsaa haluavat tasaisen suvun, joskus on pakko pätkiä, joskus ei tule varsaa sitten ollenkaan, joskus löytyy taas sitten sellainen mukavan tasainen yhdistelmä (: Maailma ei kaadu siihen. Minä haluaisin hieman vanhempaa joukkoa, tallissani on paljon uutta, vähän vanhaa, ei teidän toivonne ole tuhraa, joskus vaan tuntuu että talli on täynnä hevosia.

Mitkäkö kuuluisia, en todellakaan osaa oikein vastata? En ole välttämättä perillä näistä asioista niin en mene sanomaan.
Arvostan suomenhevosoreissa hyvää sukua, ei todellakaan mitään sisäsiittoisia varsoja. Orilla pitää olla ainakin se yksi polvi sukua, mielellään toki enemmänkin. Orin pitää olla vähintään kuusi vuotias, vanhempaa sorttia mielellään, en nyt tiedä onko sillä mitään väliä, mutta itse tykkään. Orilla pitää olla hyvä nimi, ei mitään LIIBALAABA BEIBI AH KLJE.. Nää ei iske oikein muhun. Sellanen mukava perusnimi, ei mitään hullun pitkää.

Montako varsaa.. Tää on hieman vaikea kysymys, ehkäpä 20? Onko liikaa? Emmä oikeastaan tiedä. Ehkä pitäisin rajana sen 10-13? 20 on ehkä vähän liikaa.. Varmaan se 15 on raja, uskon että tulee ehkä vähemmänkin varsoja. Suku on osa tärkeyttä hevosessa, ei välttämättä pääasia, mutta suvun pitää olla mukava ja sen pitää iskeä. Nimi vaikuttaa kanssa aika paljon, ettei ole mikään sellanen Liibalaaba mistä puhuinkin tuolla. Luonnetta olisi mukava jos on kirjoitettu, mutta ei välttämättä pakollinen. Värillä nyt ei hirveästi ole väliä.

Sellainen perusnimi, ei nyt mikään massaa nyt ehkä kuitenkaan, sopivan pitkä, ei liian pitkä, mutta ei sen tarvi nyt mikään hirveän lyhytkään olla, mutta liian pitkä on mulle ihan OUT. Omien hevosten nimistä tykkään, mm. Harhapolun Hilarius, Orapihlajan Halla, Virnan Tuhlaajapoika, Tuulentuvan Sinivuokko, yms. Just nämä mustat kimot, ruunikot, voikot on tosi kivoja, mutta mulla on myös perusrautiaita, mutta mukava kun joukossa on muitakin värejä. Suokki vai Piensuokki. Varmaan se on se suomenhevonen.
0

#7 Jäsen ei ole paikalla   Sinnu 

• Sinnu
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 18.07.2009 - 13:04

Lainaus

Tykkään jossain määrin siitä, että suku on joko suosimiani, tai sitten vähemmän yleisiä nimiä. Ei siis näiden sekoituksia.
Sama täällä, mulla taitaa olla ehkä yksi hevonen, jonka suvusta löytyy emän puolelta tuontiverta ja isän puolelta vanhoja hevosia. :--D En vaan tykkää sekoitella kamalasti niitä toisiinsa ja muutenkin harvoin löydän sellasta tuontiveristä kopukkaa johon saisin kivasti risteytettyä vanhemman linjan verta.

Kiva että työsuuntaisia hevosiakin löytyy, vaikka niiden osuus muiden suuntien joukossa on olemattoman pieni. Ravurikanta on ilmeisesti pienenemässä kovaa tahtia täysin olemattomiin. Jos joku haluaa työhevosvarsan niin multa saa myös kysellä! Piiloprojekti Orjaruusun kasvattaa näitä tankkeja ja tällä hetkellä varsoja löytyy vain felissalta ja Mitchieltä, joten eipä luulisi kauhean yleisiäkään olevan. ;)

Ja tosiaan Anky, jos vain etsii niin kyllä vanhoja linjoja saa kivasti risteytettyä toistensa kanssa. Ja nyt on tätä tuontiverta ja uusia nimiä tullut niin runsaasti, että valinnanvaraa kyllä löytyy, että sitä vaaraa ei periaatteessa ole, että kaikki on kohta sukua toisilleen. :)

Ja felissa on aivan oikea ihminen puhumaan ;) 2,5 vuotta on kiitettävä määrä! ¨

Lainaus

Välinpitämättömyys ja muu vastaava ei mielestäni oikein sovi kasvattajalle, vaikka kyse onkin tietysti vain vihkohevosista. On ihmisiä jotka haluavat ihan tosissaan suokkeja (tai mitä tahansa muutakin rotua) kasvattaa jolloin sisäsiittoiset varsat sotkee aika pahasti.
I AGREE.

ja mulla on pieniä tammoja ja pieniä oreja ;)

Cindun määrä tammoille kuulostaa aika huimalta. Jos 20 varsaa ajattelee tammalle, niin se tarkoittaisi että siitä lähtien, kun tamma on 4-vuotias, hevonen täytyisi varsottaa joka ikinen vuosi siihen saakka kunnes se on 24v. Myös 10-13 on omaan korvaan vähän turhan suuri, kun omat tammani saavat keskimäärin neljä varsaa elämänsä aikana, jotkut 5 tai 6. Siitä enempää en yleensä ole hankkinut samalle tammalle, mutta olenhan hieman pihi näiden suhteen. :D

Mulla on hirveästi mustia suomenpienhevosia... Ja suomenpienhevosia muutenkin. Muuten mulla ei sitten oo ku pari kolme ruunikkoa ja kaikki loput on rautiaita.

Sinnu on muokannut viestiä: 18.07.2009 - 13:04

love is our resistance
0

#8 Jäsen ei ole paikalla   Liq. 

• Jäsen
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 18.07.2009 - 13:11

Itse arvostan ennenkaikkea vanhoja sukuja ja niitä kovasti yritän jalostaa vaikken vielä aivan perillä olekaan näistä vanhoista suvuista. Kova halu ja into kuitenkin oppia niistä ja niitä jalostaa, joten mua saa (ja pitää) opastaa tähän vanhojen sukujen jaloon maailmaan =)

Itse tykkään näistä klassisita suvuista, josta löytyy H.S. Hlmerit, Mäntymetsän Elmerit, Pikkumyllyn Hilut ja Torvelot. En kuitenkaan karta tuontisukuja, mutta koitan välttää näitä ihan älyttömiä nimiä jotka ovat tyyliin Ihkuraksupoksulan Neiti Nokkavan uusi poikaystävä, muuten en kovinkaan nimirajoitteinen ole. Lähinnä tälläiseksi "massanimiksi" kutsutut nimet sytyttävät, rakastan omien hevosteni/kasvattieni nimissä tälläisiä nimiä kuten Purje, Hulmuheinä, Sininemen Suukko, Sininiemen Humina, Sininiemen Sarastus, Sininiemen Ärripurri, Sininiemen Satulija, Luritus jne.

Tasaiset suvut on kivoja, mutta ostan yhtälailla eripituisen suvun omaavia hevosia kuin samanpituisen. Pätkittyjä sukuja taas yritän olla ostamatta, varsinkun kun kyseessä on tälläinen "tunnettusukuisempi" hevonen. Ostopäätökseeni vaikuttaa kaikista eniten suku ja nimi. Jätän ostamatta hevosen jolla on hirveä nimi, mutta vaikka hevonen ei muuten ehkä iskisi voin ostaa sen nimen perusteella jos nimi on kertakaikkisen ihana :-D Värijalostusta tai muuta värien kanssa säätämistä en ainakaan vielä harrasta, vaan ostan hevosen väristä riipumatta.

Sininiemestä löytyy ratsujen lisäksi ravi - ja työhevosia, tällä hetkellä vain muutama kumpaakin lajia mutta tarkoitus olisi ainakin ravureita saada lisää ja niitä sitten kasvatella. Tuntuu vain siltä että muita ravikasvattajia löytyy melko kehnosti, joten pääasiassa olen tuontisukuisilla/omilla kasvateillani näitä alkanut kasvattamaan. Pienhevosia yritän välttää, koska mielestäni jo IRL-elämässä suurin osa pienhevosista muistuttaa enemmän ponia kuin suomenhevosta.
0

#9 Jäsen ei ole paikalla   sekunda 

• Jäsen
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 18.07.2009 - 13:17

Katso viesti felissa kirjoitti 18.7.09 00:48

Alaksolee
ooh mä en edes miellä ite Allua niin tunnetuksi, kun ei sen varsoja kamalasti täällä näe, mutta nähtävästi se ei ihan niin nobody olekaan kun kuvittelin. =D

Jos aloitetaan näistä suvuista. Itse suosin jalostuksessa sekä vanhempia linjoja että uusia, tuontisukuisia tai muuten tuntemattomampia linjoja. Etenkin omat tammani ovat tällä hetkellä aika lailla harvinaissukuisia, jolloin voin käyttää niille myös sellaisia oreja, joilla on tunnetumpia nimiä suvussaan. Hyvä suku on kuitenkin ennen kaikkea kivan kuuloinen, sillä varsinkin tuontihevosten kohdalla kiinnitän huomiota itse orin lisäksi sen sukuun. Jos koko suku on täynnä kamalia nimiä se ei varsinaisesti houkuttele hankkimaan varsoja. :D Mutta ei ole silti yhtäkään tiettyä hevosta, jota en missään tapauksessa tahtoisi nähdä oman hevoseni suvussa.

Suvun symmetrisyys ei niinkään ole se päätekijä oria valitessa, vaikka toki yritänkin katsoa tasaista sukua korkeintaan polven tai parin erolla. Tuontisukuisten orien kohdalla saatan joskus pätkiä sukua, mutta jos tiedän, että suvussa on tunnettuja nimiä, kirjaan ne aina ylös mikäli olen pätkäisemässä sukua jostain kohtaa. Näin olen itse säästynyt sukusiitokselta. :)

Jos tiettyjä hevosia pitää mainita, niin tottakai pidän Oriksen ja Hiirenvirnan hevosista, myös Meisin E.P.-hevoset on kivoja. Toki näitä tunnettuja nimiäkin (Sadepisaran Legendaarisen Suloinen, Pikkumyllyn Torvelo, Pervo-Erkki, Mäntymetsän Elmeri yms.) on kiva nähdä suvuissa, vaikkei niitä joka hevosen vanhemmiksi kaipaakaan. Jossain määrin vanhoja sukulinjoja tahtoo silti vaalia, etteivät ne kokonaan katoaisi.

Omista hevosistani pidän suunnattomasti Piilopolun Alaksoleesta, jolla on iso liuta varsoja mutta jota en silti pidä niin tunnettuna. Ei niitä jälkeläisiä ainakaan tule vastaan joka nurkan takana. Lisäksi Ketjureaktion Koomapotilas ja Hawan Hirmuhurja ovat hauskoja tapauksia, eivät tosin mitään supertunnettuja nekään.

Itse ostaessani hevosta kiinnitän huomiota etenkin nimeen ja sukuun. Väri tai luonne eivät ole ykkösseikkoja, vaan niitä katsotaan tilanteen mukaan. En voi sanoa pitäväni erikoisemman värisiä hevosia yhtään muita parempina. Vaikka välillä kaipaankin ruunikoita tai mustia tuomaan vaihtelua kasvatukseen, pidän kuitenkin kaikista eniten tuikitavallisista punarautiaista perushevosista. :) Tällä hetkellä tykkään enemmän normaalikokoisista suokeista kuin pienhevosista, mutta omistan muutamia piekkareitakin. Työhevostyyppisiä suomenhevosia omistan yhden, mutta voisin kuvitella hankkivani pari lisääkin - t-suunnan hevoset ovat jotenkin hirmu sympaattisia.

Mitä nimiin tulee, pidän tietenkin suomenkielisistä ja sopivasti persoonallisista nimistä. Mitään kovin outoja nimiä en hevosilleni tahdo, mutta en myöskään halua, että joka hevosen nimi on Liito tai Kiito tai Loimu (ei niissä mitään vikaakaan silti ole). Itse käytän paljon vähän erikoisempia erisnimiä yhdistettynä mukavaan kasvatusliitteeseen - esimerkkinä vaikka yksi tämänhetkisistä lempitammoistani, Kettukallion Camilla.

Olen tosiaan harrastellut suomenhevoskasvatusta ehkä kolmisen vuotta enemmän tai vähemmän aktiivisesti, ja huomannut, että ennen astutin tammojani paljon tiheämmin. Yksi tamma saattoi saada elämänsä aikana helposti melkein kymmenen jälkeläistä. Toki laatutammoilla saattaa edelleenkin mennä melko lähelle kymmentä tuo jälkeläismäärä, mutta silti pyrin pysymään siinä 4-6 varsan paikkeilla. Jotkut saavat pari enemmän, jotkut pari vähemmän. Jotkut eivät varso kuin kerran. Vaihtelee hevoskohtaisesti. :)

Ravisuomenhevosia minulla ei ole (ex-ravureita kylläkin), johtuen yksinkertaisesti siitä, etten tiedä raveista tai ravureista mitään. Jos joskus jaksaisin niihin tutustua, niin voi olla, että omistaisin yhtäkkiä noin kaksikymmentä ravuria. :D Muutaman suokin kanssa olen kisannut valjakkoa ja yhden kanssa aikanaan westerniäkin, ja lisäksi molempia harrastellaan kotitallilla aina silloin tällöin ihan omaksi iloksi.

/EDIT: Mä tahdon hevosen, jonka suvussa on Nestori Miikkulainen! Se ihana hevonen <3 Mun piti hankkia siitä varsa, mutta en sitten hankkinutkaan. :(

sekunda on muokannut viestiä: 18.07.2009 - 13:24

No I'm not aware of how I could possibly love you without aching
0

#10 Jäsen ei ole paikalla   Cindu 

• Jäsen
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 30.07.2009 - 12:10

Tuo mun varsamäärä meni hieman yli sivusuun :--) Pohdittuani, mietin että eiköhän 5-6 varsaa olisi kuitenkin se maximi määrä. Hyviä perusteluja muuten kaikilla !
0

#11 Jäsen ei ole paikalla   Sinnu 

• Sinnu
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 07.03.2010 - 16:52

hopsista=)
love is our resistance
0

#12 Jäsen ei ole paikalla   Iinaa 

• Aika snygga
  • PipPipPipPipPip
  • Siirry galleriaan

Lähetetty 10.03.2010 - 13:36

Voisikos herra astua Mindossan Jasmiini-nimisen suomenpienhevostammani? Jasulta löytyy ikää se tarvittavat kuusi vuotta ja pääasiassa esteratsastuksessa ollaan tamman kanssa kisattu. Sukua Jasulta löytyy viitisen polvea ;)

Mikäli astutus käy niin voisiko se tapahtua jo tänään, varsa syntyisi sitten perjantaina.
SUSIKALLIO - CARPATHIA - SILINTERI - SUVEREENIAvatar by Miyande
0

#13 Jäsen on paikalla   Anmye 

• Apinapapina
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 10.03.2010 - 14:06

Tuulentuvan Vauri olisi oikein mukavan kuuloinen ori Kuuran Runotyttö nimiselle suomenpienhevostammalleni, joten tälläinen yhdistelmä olisi todella mukava jos vain kävisi. Runotyttö on 6-vuotias ja terve kuin pukki, reipas ja yhteistyöhaluinen tamma. Kisattu niin esteillä kuin koulussakin, mutta painotukseltaan enemmän esteille. Runotytöllä on hieman epätasainen suku, mutta Vallen suku tasoittaisi sitä mukavasti.
He speaks the languages of love..
Lähetetty kuva
0

#14 Jäsen ei ole paikalla   Sinnu 

• Sinnu
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 10.03.2010 - 14:16

Iiñaa, astutus käy hyvin vaikka jo tänään. :)

Anmye, astutus käy mainiosti, milloinkas teille olisi hyvä päivä? Vallen kanssa käy mikä päivä vaan, kun ei orin kanssa enää kisoissa käydä ollenkaan.
love is our resistance
0

#15 Jäsen on paikalla   Anmye 

• Apinapapina
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 10.03.2010 - 17:14

Mukava kuulla, huominen olisi hyvä päivä meille :))
Lähetetty kuva
0

#16 Jäsen ei ole paikalla   Sinnu 

• Sinnu
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 10.03.2010 - 17:24

Okei, asia selvä=) Varsan synnyttyä sitten tietoja mulle jotenkin (:
love is our resistance
0

#17 Jäsen on paikalla   Anmye 

• Apinapapina
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 10.03.2010 - 17:31

Hyvä, ilmoittelen niitä tietoja sitten :))
Lähetetty kuva
0

#18 Jäsen ei ole paikalla   Veeka 

• Jäsen
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 10.03.2010 - 20:06

Minulta löytyisi tamma tuolle orillesi.

sph.tamma Vanhassa Vara "Veera"
voikko, 142cm, 7-vuotias
He B - 120cm, estepainotteinen
luonne. Veera on erittäin rauhallinen hoidettava ja kärsivällisyyttä siltä löytyy rutkasti. Se nauttii perusteellisesta harjaamisesta, varsinkin jos sitä ei sidota kiinni. Riimusta sidottuna Veera hermostuu jonkin verran, eikä sitä siksi kannata ainakaan varustamisen ajaksi sitoa kiinni ollenkaan. Pelkoa tamman karkaamisesta tuskin on.
Ratsastaessa Veera on yhtä kärsivällinen, jopa hieman laiska. Aivan pienistä avuista tammaa ei saa liikkumaan eteenpäin, mutta pidättävät avut se ottaa hieman liiankin tarkasti. Kouluratsastuksessa tämä on kehittynyt jo ongelmaksi, kun ratsastajan pieninkin kädenliikutus pysäyttää Veeran täysin. Esteillä tamma on parhaimmillaan ja silloin yleensä puuttuva vauhtikin löytyy. Maapuomitkin ylitetään hirmuisilla loikilla, oikeista esteistä puhumattakaan. Maastossa Veera omaksuu taas hieman liiankin rauhallisen olemuksensa, eikä sitä tuolloin säikäytä suurinpiirtein mikään.

i. Hulmulan Jaakko
ii. Ei Kiinnosta
ie. Hulmulan Jennimaria
e. Vara-Aarre
ei. Aarteen Valdemar
ee. Vara

kasvattaja. Haljun Talli, Suomi
tuoja. weirdd
omistaja. Veeka

Astutus kävisi vaikka tänään. Tietoja raapustaisin sit vaikka perjantai aamuna.
0

#19 Jäsen ei ole paikalla   Sinnu 

• Sinnu
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 10.03.2010 - 21:55

Jeps, eiköhän se astutus käy. :P Tietoja tosiaan jossain vaiheessa tänne tai pikariin.
love is our resistance
0

#20 Jäsen ei ole paikalla   Veeka 

• Jäsen
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 12.03.2010 - 14:10

sph.ori Raipan Ralliajo
musta, 145cm, 11.03.2010 ikääntyy 4v
estepainotteinen - 120cm
luonne. Empä ole vielä keksiny, enkä varmaan keksikkään.

i. Tuulentuvan Vauri
ii. Nousun Ilovekseli
iii. Vekselin Voitto
iiii. Vekseli
iiie. Voiton Vilma
iie. Iloinen Ajatus
iiei. Toinen Ajatus
iiee. Iloinen Mieli
ie. TL-Jylenni (KTK-I)
iei. J.J. Jyty (KTK-I)
ieii. Jyrinä
ieie. Jenniina