Hevoset.com - Keskustelu: (teini)raskaudesta / Vanhemmuudesta - Hevoset.com - Keskustelu

Siirry

Vanha suomennos, pelit ja galleria palaavat kyllä. Älkää huoliko :)
Ulkoasu on muuttunut, lisää aiheesta Palaute-alueella.
  • (30 sivua)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Viimeinen »
  • Et voi aloittaa uutta aihetta
  • Et voi vastata tähän aiheeseen

(teini)raskaudesta / Vanhemmuudesta Keskustelua ko. aiheesta: millaista vanhemmuus on? ym.

#1 Jäsen ei ole paikalla   Diandra 

• Jäsen
  • PipPipPipPipPip
  • Ryhmä: Jäsen

Lähetetty 18.04.2006 - 15:54

Keskustelua siis tästä aiheesta. Muutamia johdattelevia kysymyksiä aiheeseen.

Mitä mieltä yleensä olette teiniajan raskauksista?

Kannattaisiko pitää lapsi, vai tehdä abortti?

Miten jos lapsi syntyy, niin miten tulevaisuudessa toimisit?

Jos kaverillesi kävisi tälläinen tilanne niin miten tukisit häntä, vai tukisitko ollenkaan?

Onko sinulla omakohtaisia kokemuksia teiniraskaudesta?

Miten suhtaudut kun tapaat teiniäidin?

Tässä tapauksessa puhutään nyt 13-17 vuotiasta nuorista, joten kaikkea yleistä jutustelua ja mielipidettä tähän aiheeseen. Saa lukottaa mikäli tälläinen aihe löytyy, itse en sellaista ainakaan löytänyt.

Muokkasin aihetta hieman, eli täällä voidaan keskustella äitiydestä yleensä, millaista on olla äiti jne. //milla.

milla. on muokannut viestiä: 25.01.2007 - 04:51

Olin särkyvä, samoin myös rakkauteni. Miksi sitä et voinut ymmärtää?
0

#2 Jäsen ei ole paikalla   jay 

• xxx
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 18.04.2006 - 16:00

ainakin, jos itse tulisin teininä raskaaksi, niin en ainakaan pitäisi lasta. en muutenkaan haluis lapsii. koulu menis iha sekasi, vauva itkettäis yöllä..saattais olla pulaa rahasta? ja muutenki, en mä sen lapsen kans jaksais olla, haluisin jotai vapaa-aikaaki.

kannattais pitää lapsi varmaan, jos on siihen itse valmis. kantamaan huolta uudesta ihmisestä. mutt jos olis yksin nii ei sitt varmaa kannattais.

tukisin niin paljon ku ois mahdollista. kävisin siell, auttaisin mahd. paljon(jos se apuu kaipais) jne.

en mä ny oikee tiiä, en mä oo ikin törmänny teiniäiteihi. en mä kyll varmaa mitenkää hirveen "rasismisesti" käyttäityis, iha nii ku muitaki ihmisii kohtaa.
Yeah baby ;)
0

#3 Jäsen ei ole paikalla   Sännä-- 

• Jäsen
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 18.04.2006 - 16:24

Välit eivät ehkä viilene, sillä kun tätini tuli raskaaksi, hän oli ensin etäinen yms.,mutta muuttui seuralliseksi kun raskaus oli edenny pidemmälle.

Minusta teinien raskaudet ovat "vaarallisia". Kaverini kaveri, tuli raskaaksi ja oli ollut raskaana n. 3-6viikkoa, kun hänelle tehtiin "pakko-abortti", jotta kohtu ei vahingoittuisi ja vauva ei syntyisi kuolleena. Se oli kuulemma parhaaksi molemmille, sillä molemmat olisivat voineet kuolla.

Jos olisin kaverisi, tekisin abortin. Ettei vaan käy niin kuin yllä mainitsin.

Jos hän kuitenkin päättää pitää lapsen, kannattaa säästää rahaa, ja ajatella tulevaisuutta kasvattaa lapsi niin nuorena, ellei hän sitten anna sitä myöhemmin pois.

Tottakai tukisin, mutta ei kaverini kai tässä iässä vielä pitäisi lasta :D

Tietysti kaikki varmaan ajattelevat: Että onpas nuori äiti, tuo on varmaan vauvan sisko tai jotain..

Kannattaa kuitenkin patistaa kaveriasi tekemään raskaustestin kahden viikon päästä, kun se on silloin "varmempaa"
Waiting for The one.
0

#4 Jäsen ei ole paikalla   Diandra 

• Jäsen
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 18.04.2006 - 16:36

Lainaus

Kannattaa kuitenkin patistaa kaveriasi tekemään raskaustestin kahden viikon päästä, kun se on silloin "varmempaa"

sitä tässä hän odotteleekin, että alkavatko menkat. Kaveristani luulen, ettei hän lasta pidä, sillä on on sellainen henkilö, joka ei pidä lapsista ja on vannonut, ettei koskaan hanki lapsia. Tosin se on tosi paikan edessä ehkä hieman eri juttu, mene ja tiedä. Kaverini on myös herkkä juhlimaan ja viettämään viikonloppua alkoholin kanssa, joten en usko, että hän jaksaisi elää sellaista hiljaiseloa raskauden ajan.

Itse en teiniäiteihin suhtaudu mielestäni mitenkään erilaisesti, toki vähän saatan miettiä, että mitäköhän kys. ihminen on ajatellut, kun lapsen on päättänyt pitää, mutta jokainen tyylillään.
0

#5 Jäsen ei ole paikalla   grease 

• ^o)
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 18.04.2006 - 17:47

mielestäni teiniraskaudet on huono juttu, varsinkin <13>16 iässä. pitääkö jotain mennä kokeilemaan, jos kerran mahdollisesti tietää seuraukset?

Kannattaisiko pitää lapsi, vai tehdä abortti? abortti, koska tuskin tuon ikäinen pystyisi pitämään lasta (13-16), pari tiedänkin ketä on 17 vuotiaana saanut lapsen. lapsi tosiaan itkettäisi yöllä, ja veisi kaiken vapaa-aikasi.

Jos kaverillesi kävisi tälläinen tilanne niin miten tukisit häntä, vai tukisitko ollenkaan? tottakai tukisin! mutta kaveriporukka, missä liikun, tuskin kukaan heistä menee tälläisiä asioita tekemään. lohduttaisin varmaankin ja rohkaisisin, mutta kun tälläistä tilannetta ei ole nähty en ole varma.
just don't fade away
0

#6 Jäsen on paikalla   sarkkis 

• Jäsen
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 18.04.2006 - 18:12

abortti on raskas asia. kaverini (nyt vähän päälle 20v) tuli 15 vuotiaana raskaaksi. eli silloin perhekodissa, oli vaikeuksia. hän sai itse päättää pitääkö lapsen vai ei. ja päätös oli kieltävä. hän meni, teki abortin. nukutuksesta herättyään hän huomasi viereisessä sängyssä äidin, jolla oli pikkuinen vauva sylissään > masennus. en muista nyt että kauvanko keskimäärin alapää vuotaa abortin jälkeen, mutta tällä kaverilla vuoti paljon kauvemmin. meni lääkäriinkin tutkittavaksi. selvisi että joku oli mennyt aborttia tehdessä pieleen ja hän ei ehkä koskaan enää voi saada lapsia.
0

#7 Jäsen ei ole paikalla   tiltha 

• Hippi
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 18.04.2006 - 18:19

Katso viesti Sarkku- kirjoitti 18.4.06 19:12

abortti on raskas asia. kaverini (nyt vähän päälle 20v) tuli 15 vuotiaana raskaaksi. eli silloin perhekodissa, oli vaikeuksia. hän sai itse päättää pitääkö lapsen vai ei. ja päätös oli kieltävä. hän meni, teki abortin. nukutuksesta herättyään hän huomasi viereisessä sängyssä äidin, jolla oli pikkuinen vauva sylissään > masennus.

Voi kamala, miten voi olla noin ajattelematonta porukkaa sairaalassa että laittoivat sellaiselle paikalle.
0

#8 Jäsen on paikalla   sarkkis 

• Jäsen
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 18.04.2006 - 19:48

Katso viesti tiltha kirjoitti 18.4.06 16:19

Voi kamala, miten voi olla noin ajattelematonta porukkaa sairaalassa että laittoivat sellaiselle paikalle.

aivan, sitä minäkin mietin. hän aina sanoo mulle, että jos vahinko käy, niin ei ikinä aborttia.
itse en tietäisi mitä tekisin. äiti aina puhuu että jos minä tässä vaiheessa tulisin raskaaksi, niin isäpuoli heittäisi meidät ulos. pitäisin luultavasti lapsen, jos se olisi molemmille hyväksi. pyytäisin varmaankin äitiä/omaa mummoani avustamaan lapsen hoidossa nyt kun on vielä peruskoulukin kesken. tai jotain tähän suuntaan. adoptoitavaksi en voisi lapsen antaa, se vaivaisi varmasti loppu elämän.
0

#9 Jäsen ei ole paikalla   ami 

• Jäsen
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 18.04.2006 - 20:08

Tää keskustelu on ihan mulle<3

Katso viesti Diandra kirjoitti 18.4.06 14:36

sitä tässä hän odotteleekin, että alkavatko menkat. Kaveristani luulen, ettei hän lasta pidä, sillä on on sellainen henkilö, joka ei pidä lapsista ja on vannonut, ettei koskaan hanki lapsia.

No niin mäki oon vihannu lapsia ja aatellu etten ikinä hanki lasta koska ne on niin vittumaisia ja vihaa mua ja mä vihaan niitä ja synnyttäminen sattuu ja ne paskoo alleen jne jne mut. NYT HALUUN VAUVAN. :( Alkaa aina masentaan ja itkettämään aivan hirveästi kun nään luokkakaverin (22v muistaakseni), joka on raskaana.

En ees tiiä voinko ikinä saada lapsia.
Magic in her hands, she could make anything grow.
0

#10 Jäsen ei ole paikalla   Akallabêth 

• PETTYMYS
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 18.04.2006 - 20:33

Kiitos katumuspillereille ! o7

Yleisesti ei niissä toisaalta ole mitään tuomittavaa.
Jotkut alottaa seksielämän aikasemmin kun toiset ja toisille myös raskaus
sattuu aikasemmin kun toisille.
Mutta jos on elämänvaiheessa, jossa ei todellakaan ole varaa/kiinnostusta
pitää vauvaa, niin abortti on parempi vaihtoehto.

Vähän OT mutta eikös jossain maassa määrätty, että aborttia ei saa tehdä? Oli kyseessä sitten raiskaus tai ehkäisyvälineiden pettäminen.

"Miten jos lapsi syntyy, niin miten tulevaisuudessa toimitaan?"
Tää on vähän tyhmä kysymys. Miten toimitaan. Siten, miten elämä
lapsen kanssa vaatii. Jos kokee olevansa tarpeeksi kypsään seksiin on oltava myös tarpeeksi kypsä kantamaan siitä seuraavat vastuut oli se sitte vaikka lapsi.
En itse pitäisi lasta, jos tietäisin joutuvani pyytämään apua elättämiseen äidiltäni. Ja tähän elämäntilanteeseen, kun ei vielä tiedä suunnilleen mitään elämästä ja tulevaisuudesta niin vauva olisi ylimääräinen taakka.

Mun tuttu tuli raskaaks 9. luokalla ja synnytti kesällä, mutta nyt on siis joku 19 v. Ihan hyvin sillä on mennyt, mutta aikaisemmin oli biletyyppiä, mutta raskauden ja lapsen myötä ei oo näkyny ja on rauhottunut kovasti.
It's better to be hated for what you are than to be loved for something you are not.
0

#11 Jäsen ei ole paikalla   aniz 

• Resp. Sist.
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 19.04.2006 - 02:44

Katso viesti Diandra kirjoitti 18.4.06 16:54

Viime viikonloppuna sain kuulla kaveriltani, että luultavasti kävi vahinko, ja ehkäisyä unohdettiin käyttää, kun seksiä ruvettiin harrastamaan. Noh tänään koulussa sitten kaveri oli normaali, mutta jotenkin etäisen tuntuinen. Ei heitetty läppää, eikä naurettu niille asioille, joille yleensä. Kaverini kertoi tästä mahdollisesta raskaudestaan mesessä, kun naamatusten ei kehdannut puhua. Ymmärrän tämän täysin, mutta viilenevätkö välimme tämän takia? Kyllä parhaani mukaan yritän tukea.

Mistä tyttö tietää olevansa raskaana? Onko hakenut jälkiehkäisypillereitä? Päättikö herra ihan tieten tahtoen vastuuttomasti tulla tytön sisään vai miten kävi?

Mitä mieltä yleensä olette teiniajan raskauksista?

Mielestäni koska yleensäkin tämmöiset on suunnittelemattomia (en ainakaan itse oisi voinut kuvitella lapsen saamista 14-vuoden iässä, en vieläkään osaa) niin olen aika todellakin vastaan. Kyse on vain ja ainoastaan lasten kapinasta, huolimattomuudesta ja vastuuntunnottomuudesta. Usein mukaan on sotkettu vielä alkoholi mikä ei todellakaan paranna asiaa kirjoissani. Näin raa'asti yleistettynä koulussa näissä asioissa saadaan niin paljon tietoa ja tukea että joko on ihan hemmetin tyhmä tai sit muuten vaan outo jos joutuu tämmöiseen tilanteeseen tahtomattaan eikä itse osaa päättää mitä tekee tai mennä hakemaan jälkiehkäisyä. Onko niin hervottoman pakko naida just sillä minuutilla.

En koe myöskään kovin nuorten kykenevän antamaan lapsillensa ainakaan henkistä kasvatusta. Ja sitten vanhempana lasten hyvä vedota siihen et joo äiti isä kylhän tekin mun ikäsenä.

Kannattaisiko pitää lapsi, vai tehdä abortti?

Uskon täysin naisen omaan valintaan lapsen suhteen, mutta jos on kovin nuori itse varmasti tekisin abortin. Kuitenkin lapsesta on elatusvelvollinen seuraavat 18-vuotta (jollei vie adoptioon) ja sitä henkistä tukea lapsi tarvitsee koko elämänsä ajan. Hyvä kouluttautua ja hankkia ruokaa pöytään kun seiskalla pamahtaa paksuksi.

Jos kaverillesi kävisi tälläinen tilanne niin miten tukisit häntä, vai tukisitko ollenkaan?

Tottakai tukisin mutta heti ensimmäisenä passittaisin apteekkiin. Tai sitten marssisin itse, marttyyri kun olen.

Katso viesti Diandra kirjoitti 18.4.06 17:36

sitä tässä hän odotteleekin, että alkavatko menkat.

Muuten jos niitä menkkoja stressaa niin ne saattaa jäädä pois ihan vaan senkin takia.
the light color in the room
the sunshine seeping in
doesn't mix with the black of
death's angel looming in.
0

#12 Jäsen ei ole paikalla   tiltha 

• Hippi
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 19.04.2006 - 07:46

Katso viesti Diandra kirjoitti 18.4.06 17:36

sitä tässä hän odotteleekin, että alkavatko menkat.

Helpommalla pääsee jos käy terveydenhoitajalla, kertoo tilanteen, saa lähetteen laboratorioon, pissaa purkkiin ja vie testattavaksi ja saa kuulla tuloksen jonkin ajan päästä. Ei tarvitse kotona jännittää koska niinkun Aniz sanoi, kiva sitten jos menkat jää vaan sen stressin takia pois.
0

#13 Guest_derdie_*

• Ryhmä: Vieras

Lähetetty 19.04.2006 - 14:46

oma siskoni sai muksun 19-vuotiaana (oli täysi teiniapina), sen hetkisen poikaystävänsä kanssa. Eivät ole puhuneet sen jälkeen kun heidi kertoi sille olevansa raskaana.
Että eläköön vaan.
Hän piti vauvansa ja kovin mukava muksu onkin, itse en aio edes harkita lasten hankkimista ennen kuin olen aviossa, jos koskaan hankinkaan. Omassakin elämässä on tarpeeksi huolehtimista.
ja en olisi mikään paras mahdollinen mutsi.
0

#14 Jäsen ei ole paikalla   Diandra 

• Jäsen
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 19.04.2006 - 19:35

Katso viesti Sarkku- kirjoitti 18.4.06 19:12

abortti on raskas asia. kaverini (nyt vähän päälle 20v) tuli 15 vuotiaana raskaaksi. eli silloin perhekodissa, oli vaikeuksia. hän sai itse päättää pitääkö lapsen vai ei. ja päätös oli kieltävä. hän meni, teki abortin. nukutuksesta herättyään hän huomasi viereisessä sängyssä äidin, jolla oli pikkuinen vauva sylissään > masennus. en muista nyt että kauvanko keskimäärin alapää vuotaa abortin jälkeen, mutta tällä kaverilla vuoti paljon kauvemmin. meni lääkäriinkin tutkittavaksi. selvisi että joku oli mennyt aborttia tehdessä pieleen ja hän ei ehkä koskaan enää voi saada lapsia.

Hui kauhea, onhan se aika vastuutonta, että joku "ammattitaitoinen"ihminen johon pitäisi luottaa, niin tekee sellaisen mokan, joka voi haitata koko loppu elämäänsä.

Katso viesti Aniz kirjoitti 19.4.06 03:44

Mistä tyttö tietää olevansa raskaana? Onko hakenut jälkiehkäisypillereitä? Päättikö herra ihan tieten tahtoen vastuuttomasti tulla tytön sisään vai miten kävi?

Mielestäni koska yleensäkin tämmöiset on suunnittelemattomia (en ainakaan itse oisi voinut kuvitella lapsen saamista 14-vuoden iässä, en vieläkään osaa) niin olen aika todellakin vastaan. Kyse on vain ja ainoastaan lasten kapinasta, huolimattomuudesta ja vastuuntunnottomuudesta. Usein mukaan on sotkettu vielä alkoholi mikä ei todellakaan paranna asiaa kirjoissani. Näin raa'asti yleistettynä koulussa näissä asioissa saadaan niin paljon tietoa ja tukea että joko on ihan hemmetin tyhmä tai sit muuten vaan outo jos joutuu tämmöiseen tilanteeseen tahtomattaan eikä itse osaa päättää mitä tekee tai mennä hakemaan jälkiehkäisyä. Onko niin hervottoman pakko naida just sillä minuutilla.

En koe myöskään kovin nuorten kykenevän antamaan lapsillensa ainakaan henkistä kasvatusta. Ja sitten vanhempana lasten hyvä vedota siihen et joo äiti isä kylhän tekin mun ikäsenä.

Uskon täysin naisen omaan valintaan lapsen suhteen, mutta jos on kovin nuori itse varmasti tekisin abortin. Kuitenkin lapsesta on elatusvelvollinen seuraavat 18-vuotta (jollei vie adoptioon) ja sitä henkistä tukea lapsi tarvitsee koko elämänsä ajan. Hyvä kouluttautua ja hankkia ruokaa pöytään kun seiskalla pamahtaa paksuksi.

Tottakai tukisin mutta heti ensimmäisenä passittaisin apteekkiin. Tai sitten marssisin itse, marttyyri kun olen.

Muuten jos niitä menkkoja stressaa niin ne saattaa jäädä pois ihan vaan senkin takia.

Ei hän tiedäkkään ole varma, mutta luuli näin, kun ehkäsyä ei käytetty, tänään kuitenkin menkat alkoivat jtn ei ole kaverini raskaana. Itse en tiedä miten tuo vain kävi, enpä ole kehdannut udella, kun itse ei sitä kertonut. Sitä minäkin mietin miksei hän jälkiehkäisyä käyttänyt, mutta ompapahan olisi ratkaisunsa ollut.

Tuleepa taas sekavaksi tämä keskustelu omalta osaltani :D
0

#15 Guest_derdie_*

• Ryhmä: Vieras

Lähetetty 20.04.2006 - 20:35

Katso viesti Diandra kirjoitti 19.4.06 20:35

Hui kauhea, onhan se aika vastuutonta, että joku "ammattitaitoinen"ihminen johon pitäisi luottaa, niin tekee sellaisen mokan, joka voi haitata koko loppu elämäänsä.

Kaikkiin tuollaisiin peraatioihin liittyy omat riskinsä jotka kerrotaan potilaalle ennen kuin mitään tehdään, turha syyttää lääkäriä, asiaan vaikuttaa monet muutkin asiat.
0

#16 Jäsen ei ole paikalla   maindem 

• Jäsen
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 20.04.2006 - 20:38

^Muistaakseni jos tekee abortin monta kertaa, voi jäädä pysyvästi lapsettomaksi, vaikka kaikki operaatiot olisi tehty virheettömästi.
"Jos kerta et haluu kantaa vastuuta elämäsi vaikutuksista ni miks elät, tapa ittes"
"Musta ei olis kiva astua oman tissini päälle."
-tiltha
0

#17 Jäsen ei ole paikalla   milliq_ 

• Jäsen
  • PipPipPipPipPip
  • Ryhmä: Moderaattori

Lähetetty 21.04.2006 - 08:42

Katso viesti Red Savina kirjoitti 20.4.06 21:38

^Muistaakseni jos tekee abortin monta kertaa, voi jäädä pysyvästi lapsettomaksi, vaikka kaikki operaatiot olisi tehty virheettömästi.

Eikös tämä ole sellainen "vanhan kansan" uskomus?
18.06.08 20:36 <SieniSanja> hitsi modet ownas
0

#18 Jäsen ei ole paikalla   hill-a 

• Jäsen
  • PipPipPipPipPip
  • Siirry galleriaan

Lähetetty 21.04.2006 - 14:59

Minun kaverilla 15- vuotiaalla pojalla on jo lapsi. Hänen äitinsä on jo 18, mutta en meinannut uskoa ensin korviani. En siedä teiniraskauksia, koska voi olla niin että vanhempana katuu tekojaan.
Lähetetty kuva
0

#19 Jäsen ei ole paikalla   milliq_ 

• Jäsen
  • PipPipPipPipPip
  • Ryhmä: Moderaattori

Lähetetty 21.04.2006 - 19:01

Katso viesti Vello kirjoitti 21.4.06 15:59

Minun kaverilla 15- vuotiaalla pojalla on jo lapsi. Hänen äitinsä on jo 18, mutta en meinannut uskoa ensin korviani. En siedä teiniraskauksia, koska voi olla niin että vanhempana katuu tekojaan.

Teinihän on kunnes täyttää 20. Oletko sitä mieltä, että alle senikäisiltä tulisi kieltää lisääntyminen?
18.06.08 20:36 <SieniSanja> hitsi modet ownas
0

#20 Jäsen ei ole paikalla   aniz 

• Resp. Sist.
  • PipPipPipPipPip

Lähetetty 22.04.2006 - 14:49

Katso viesti milla. kirjoitti 21.4.06 20:01

Teinihän on kunnes täyttää 20. Oletko sitä mieltä, että alle senikäisiltä tulisi kieltää lisääntyminen?

Kaikilta tulisi kieltää vastuuton lisääntyminen. Näissä ikäluokissa uskoisin sen olevan yleisimmillään.
the light color in the room
the sunshine seeping in
doesn't mix with the black of
death's angel looming in.
0

Kerro aiheesta muille:

• (30 sivua)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Viimeinen »